KAEDAH BERPUSATKAN PELAJAR
Sekolah : Sekolah Menengah
Kebangsaan Tanah Merah 1
Subjek : Lukisan Kejuruteraan
Tarikh : 25 April 2013 Tingkatan : 4
Masa : 8.00-8.40 pagi [40 minit]
Kehadirian : Semua pelajar.
Topik : Lakaran.
Objektif Pembelajaran :
Diakhir pengajaran ini,pelajar dapat :
Diakhir pengajaran ini,pelajar dapat :
·
Membezakan
antara garisan binaan, garisan dimensi dan garisan objek dalam lukisan.
·
Menentukan
perkadaran dengan betul.
·
Membuat
lakaran pelbagai jenis garisan dengan tepat.
Pengetahuan Sedia Ada :
·
Pelajar
tahu apa peralatan dan bahan untuk melukis.
·
Pelajar
sudah tahu cara menggunakan alat lukisan.
·
Tahu
cara penyediaan kertas lukisan.
Alat Bantu Mengajar :
·
Komputer.
·
Projektor.
Langkah Pembelajaran
Langkah
|
Kandungan
|
Aktiviti Pembelajaran
(Guru dan Murid) |
Bahan/Nota
|
Set Induksi
5 minit (8.00 – 8.05) |
· Menarik perhatian pelajar terhadap
isi pelajaran.
|
· Guru mengaitkan tajuk hari ini
dengan tajuk sebelum ini (pengenalan lukisan kejuruteraan).
-
Peralatan
dan bahan melukis.
-
Penyediaan
kertas lukisan.
· Guru mengaitkan objek di dalam
kelas dengan tajuk pelajaran. Contohnya meja, kerusi dan sebagainya.
|
|
Langkah 1
5 minit (8.05 – 8.10) |
· Pengenalan kepada tajuk : Lakaran
|
· Pelajar melakar apa sahaja bentuk
yang difikirkan dan lakaran yang dibuat mestilah mempunyai unsur-unsur
garisan dan lengkungan.
> Menerangkan ciri-ciri garisan
lakaran (Garisan cerah = garisan binaan, Garisan sederhana = garisan dimensi
dan Garisan tebal = garisan objek).
|
|
Langkah 2
10 minit (8.10 – 8.20) |
· Melakar
bentuk:
> segiempat.
> Bulatan.
> Lengkok.
|
· Dengan menggunakan kertas bergrid,
semua pelajar membuat garisan seperti garisan lurus, garisan tegak dan
garisan condong.
|
· Video.
· Slaid.
|
Langkah 3
15 minit
(8.20 – 8.35) |
· Menentukan perkadaran dan jenis
lakaran.
|
· Pada subtopik ini, guru mengajar
cara-cara untuk menganggar objek sebenar kepada lakaran.
· Pelajar diminta melakar objek yang
ditunjukkan dihadapan.
|
· Objek yang dibentuk menggunakan
kertas.
· Slaid.
|
Penutup
5 minit
(8.35 – 8.40)
|
· Membuat rumusan mengenai isi
pembelajaran.
|
· Guru menyoal pelajar dan mengulas
kembali pelajaran hari ini.
· Guru menerangkan serba sedikit
tentang pembelajaran akan datang (garisan dan penghurufan).
· Guru memberi kerja rumah kepada murid.
|
· Lembaran kerja.
|
Refleksi
:
Bagi kelas hari ini, semua pelajar
telah mengambil bahagian dan memberi tumpuan yang baik sepanjang sesi
pengajaran. Setiap pelajar telah mengambil bahagian dalam melaksanakan setiap
arahan dan tugasan yang diberikan. Di akhir pembelajaran ini juga mereka dapat
memahani prinsip-prinsip lakaran dan juga mengetahui jenis-jenis lakaran serta perkadaran
bagi membuat lakaran mengikut saiz sebenar objek yang dilihat. Pada kelas hari
ini, objektif pengajaran adalah tercapai bagi setiap pelajar.
No comments:
Post a Comment