Saturday 25 May 2013

Rancangan pengajaran harian berpusatkan pelajar







KAEDAH BERPUSATKAN PELAJAR


Sekolah           :  Sekolah Menengah Kebangsaan Tanah Merah 1

Subjek             : Lukisan Kejuruteraan

Tarikh              : 25 April 2013                                    Tingkatan : 4

Masa                :  8.00-8.40 pagi  [40 minit]

Kehadirian      : Semua pelajar.

Topik               :  Lakaran.

Objektif Pembelajaran :

  Diakhir pengajaran ini,pelajar dapat :
·         Membezakan antara garisan binaan, garisan dimensi dan garisan objek dalam lukisan.
·         Menentukan perkadaran dengan betul.
·         Membuat lakaran pelbagai jenis garisan dengan tepat.

Pengetahuan Sedia Ada :
·         Pelajar tahu apa peralatan dan bahan untuk melukis.
·         Pelajar sudah tahu cara menggunakan alat lukisan.
·         Tahu cara penyediaan kertas lukisan.

Alat Bantu Mengajar :
·         Komputer.
·         Projektor.


Langkah Pembelajaran

Langkah
Kandungan
Aktiviti Pembelajaran
(Guru dan Murid)
Bahan/Nota
Set Induksi
5 minit
(8.00 – 8.05)
·   Menarik perhatian pelajar terhadap isi pelajaran.
·  Guru mengaitkan tajuk hari ini dengan tajuk sebelum ini (pengenalan lukisan kejuruteraan).
-          Peralatan dan bahan melukis.
-          Penyediaan kertas lukisan.
·  Guru mengaitkan objek di dalam kelas dengan tajuk pelajaran. Contohnya meja, kerusi dan sebagainya.

Langkah 1
5 minit
(8.05 – 8.10)
· Pengenalan kepada tajuk : Lakaran
·   Pelajar melakar apa sahaja bentuk yang difikirkan dan lakaran yang dibuat mestilah mempunyai unsur-unsur garisan dan lengkungan.
> Menerangkan ciri-ciri garisan lakaran (Garisan cerah = garisan binaan, Garisan sederhana = garisan dimensi dan Garisan tebal = garisan objek).

Langkah 2
10 minit
(8.10 – 8.20)
· Melakar bentuk:
> segiempat.
> Bulatan.
> Lengkok.
·   Dengan menggunakan kertas bergrid, semua pelajar membuat garisan seperti garisan lurus, garisan tegak dan garisan condong.
·    Video.
·    Slaid.
Langkah 3
15 minit
(8.20 – 8.35)
·   Menentukan perkadaran dan jenis lakaran.
·   Pada subtopik ini, guru mengajar cara-cara untuk menganggar objek sebenar kepada lakaran.
·   Pelajar diminta melakar objek yang ditunjukkan dihadapan.
·   Objek yang dibentuk menggunakan kertas.
·   Slaid.
Penutup
5 minit
(8.35 – 8.40)
·   Membuat rumusan mengenai isi pembelajaran.
·   Guru menyoal pelajar dan mengulas kembali pelajaran hari ini.
·  Guru menerangkan serba sedikit tentang pembelajaran akan datang (garisan dan penghurufan).
·  Guru memberi kerja rumah  kepada murid.
·     Lembaran kerja.




Refleksi :

            Bagi kelas hari ini, semua pelajar telah mengambil bahagian dan memberi tumpuan yang baik sepanjang sesi pengajaran. Setiap pelajar telah mengambil bahagian dalam melaksanakan setiap arahan dan tugasan yang diberikan. Di akhir pembelajaran ini juga mereka dapat memahani prinsip-prinsip lakaran dan juga mengetahui jenis-jenis lakaran serta perkadaran bagi membuat lakaran mengikut saiz sebenar objek yang dilihat. Pada kelas hari ini, objektif pengajaran adalah tercapai bagi setiap pelajar.

No comments:

Post a Comment