BERPUSATKAN GURU (KAEDAH SYARAHAN)
Sekolah : Sekolah Menengah Kebangsaan Tanah Merah 1
Subjek : Lukisan Kejuruteraan
Tarikh : 25 April 2013 Tingkatan : 4
Masa : 8.00-8.40 pagi [40 minit]
Kehadirian : Semua pelajar.
Topik : Oblik.
Objektif Pembelajaran :
Diakhir pengajaran ini,pelajar dapat :
Diakhir pengajaran ini,pelajar dapat :
·
Menyatakan
pandangan atas, hadapan dan sisi.
·
Menyenaraikan
perbezaan antara sudut 60, 45 dan 30.
·
Menyenaraikan
jenis-jenis lukisan oblik dan perbezaan antara jenis-jenis lukisan oblik
tersebut.
Pengetahuan Sedia Ada :
·
Pelajar
dapat membuat lakaran pelbagai jenis garisan dengan tepat.
·
Pelajar
sudah tahu melukis pelbagai bentuk lukisan kejuruteraan.
Alat Bantu Mengajar :
·
Projektor.
·
Komputer.
Langkah Pembelajaran
Langkah
|
Kandungan
|
Aktiviti Pembelajaran
(Guru dan Murid) |
Bahan/Nota
|
Set Induksi
5 minit (8.00 – 8.05) |
· Menarik perhatian pelajar terhadap
isi pelajaran.
|
· Guru mengaitkan tajuk hari ini
dengan tajuk pelajaran sebelum ini dan mengaitkan dengan objek di dalam
kelas. Contohnya meja, kerusi dan sebagainya.
-
Cara
pandangan suatu objek untuk lukisan oblik.
|
|
Langkah 1
5 minit (8.05 – 8.10) |
· Ulangkaji/imbas kembali
pembelajaran terdahulu (isometri)
|
· Guru mengaitkan dan menerangkan
perbezaan tajuk sebelum ini dengan tajuk hari ini.
-
Perbezaan
arah lukisan.
-
Perbezaan
sudut.
-
Cara
pandangan adalah sama untuk kedua tajuk.
· Guru menerangkan kepada murid
bagaimana untuk mengenali lukisan pandangan pelan(atas), hadapan dan sisi.
|
· Buku teks.
· Objek yang dibentuk menggunakan
kertas.
|
Langkah 2
10 minit (8.10 – 8.20) |
· Pengenalan kepada tajuk oblik.
|
· Guru menunjukkan dan menerangkan
tentang tajuk oblik dan sudut yang perlu digunakan.
-
Kedudukan
paksi dan sudut yang berbeza (60, 45 dan 30) akan mempengaruhi bentuk objek.
· Guru menerangkan jenis-jenis
lukisan oblik dan perbezaan antara jenis-jenis lukisan oblik tersebut :
-
Oblik
kavalier.
-
Oblik
cabinet.
-
Oblik
am.
|
· Persembahan slaid.
· Objek yang dibentuk menggunakan
kertas.
|
Langkah 3
15 minit
(8.20 – 8.35) |
· Tutorial cara melukis.
|
· Guru menunjukkan beberapa contoh
cara memulakan lukisan dengan menggunakan kaedah segiempat.
|
· Video.
· Tutorial langsung oleh guru.
|
Penutup
5 minit
(8.35 – 8.40)
|
· Membuat rumusan mengenai isi
pembelajaran.
|
· Guru menyoal pelajar dan mengulas
kembali pelajaran hari ini.
· Guru menerangkan serba sedikit tentang
pembelajaran akan datang (pandangan bantuan).
· Guru memberi kerja rumah kepada murid.
|
· Lembaran kerja.
|
Refleksi
Apabila guru menggunakan konsep ini,
kelantangan suara amatlah penting. Pelajar akan memberi tumpuan terhadap apa
yang guru terangkan. Selain itu, suara yang lantang akan memudahkan pelajar
mendengar seterusnya membantu pemahaman pelajar terhadap isi pelajaran pada
hari tersebut. Ini supaya murid dapat mencapai hasil pembelajaran terbahagi
kepada tiga domain iaitu kognitif, psikomotor (kemahiran) dan afektif (sikap,
nilai murni, kerohanian). Tetapi kelemahan konsep ini ialah, guru tidak tahu
adakah pelajar dapat menerima isi pengajaran dengan baik dan juga tahap
pemahaman murid terhadap pelajaran pada hari tersebut.
No comments:
Post a Comment