1) Meningkatkan keyakinan dalam diri guru pelatih
sebelum masuk mengajar ke bilik darjah.
2) Merancang dengan teliti setiap komponen
pengajaran : objektif, pengetahuan sedia ada, alat dan bahan bantu mengajar,
isi pelajaran, strategi dan kaedah penyampaian yang berkesan, aktiviti guru dan
murid, penilaian, penutup, pengukuhan dan sebagainya.
3) Merancang satu siri aktiviti untuk membantu
murid mengubah sikap, kebiasaan, kebolehan dan pengetahuan ke arah yang
dikehendaki.
4) Membuat pertimbangan bagaimanakah cara
menggunakan teknik terbaik untuk menyampaikan isi pelajaran serta menilai
pembelajaran murid.
5) Mengingat bahan dan pendekatan pengajaran yang
perlu untuk menyampaikan sesuatu isi pelajaran.
6) Mengehadkan skop yang akan diajar dalam sesuatu
jangka waktu.
7) Menggunakan masa pengajaran secara optimum
melalui strategi yang tersusun dan bersistematik.
8) Mengelakkan sebarang penyelewengan atau
terkeluar daripada tajuk yang hendak diajar.
9) Menyediakan aktiviti pengajaran yang lebih
menarik dengan mengaitkan isi pelajaran dengan isu semasa.
10) Mengembangkan pengajaran secara tersusun dan
dapat mengaitkan setiap matapelajaran yang diajar dengan jelas.
11) Menilai secara objektif kemampuan mereka untuk
merancang dan menulis sesuatu aktiviti pengajaran dengan berkesan, seterusnya
mengatasi sebarang kelemahan.
No comments:
Post a Comment